de kleine bloggen voor dummies

De kleine Bloggen voor Dummies (review)

Toen ik (Evi) per toeval De kleine bloggen voor dummies in mijn Kobo suggesties zag opduiken, kreeg ik meteen een flashback naar mijn studententijd. Er was in die tijd geen onderwerp zo gek of er verscheen wel een dummiesboek over. Ik zie al die gele covers dan ook nog zo voor me liggen in de Leuvense Fnac. En ja, misschien was het wel uit nostalgie dat ik dan ook besloot om De kleine bloggen voor dummies te lezen.

Het is een relatief dun boek dat in 2016 werd uitgegeven (meer informatie over waar je het kan bestellen vind je hier). En alhoewel dat nog ‘maar’ 5 jaar geleden is, merk je tijdens het lezen wel hoe snel alles evolueert. Want een aantal dingen die in het boek aan bod komen, zijn intussen al volledig achterhaald.

Maar goed, dat doet niets af aan de basis. En die krijg je als lezer wel goed mee. Aan de hand van korte hoofdstukken krijg je een volledig overzicht over alles wat met bloggen te maken heeft. Gaande van waarom je zou bloggen, over het maken van een blogplan, tot gedetailleerde stappenplannen om je eigen WordPress-site op te zetten en wat een blogbericht nu precies tot een goede blogpost maakt. En dat maakt dat het boek vooral interessant is voor zij die nog moeten starten of net gestart zijn met hun blog.

Doordat ik zelf al een aantal jaar blog, waren heel veel dingen niet meteen nieuw voor mij. Maar hier en daar leerde ik toch nog wat dingen bij en/of was het een goeie opfrissing 🙂 .

Wat ik onthield uit De kleine bloggen voor dummies

  1. Hoe belangrijk het is om naast zelf te bloggen, ook tal van andere blogs te lezen. Door andere blogs te lezen en daar waardevolle reacties achter te laten bouw je relaties op. En kunnen zij er op termijn ook voor zorgen dat ook het ‘grote publiek’ jouw blog ontdekt.
  2. Het belang van nieuwsbrieven en hoe je voor inschrijvingen op je nieuwsbrief kan zorgen. Voor dat laatste kan je blijkbaar gebruik maken van pop-ups. Maar wat ik nog niet wist is dat je een delay kan zetten op zo een pop-up. Zodat die pas verschijnt als iemand al een poosje op je website aan het surfen is. En de kans dat die persoon zich dan ook daadwerkelijk voor je nieuwsbrief gaat inschrijven groter is.
  3. Dat je in nieuwsbrieven ook echt wel linken naar andere blogs kan en mag delen. Want op die manier laat je aan de lezers van je nieuwsbrief zien dat “je zelfvertrouwen hebt, dat je anderen helpt en dat je hen waardevolle content aanbiedt”.
  4. De titel van je blog hou je best zo kort mogelijk, want in de Google zoekresultaten is er ruimte voor 70 tekens. Titels met minder dan 70 tekens worden dan ook volledig weergegeven in Google. En dat je best de zoektermen waarmee je gevonden wil worden in je titel gebruikt.
  5. Dat titels die beginnen met ‘zo’ of ‘dit’ je lezers nieuwsgierig maken. Waardoor ze sneller zullen doorklikken naar de volledige blogpost.
  6. Het belang van SEO en wat je naast zoektermen nog allemaal kan doen op dat vlak. Denk maar aan permalinks en afbeeldingen. Waarbij je die laatste best een duidelijke naam geeft (iets wat ik zelf nog veel te weinig doe).
  7. De lijst met onmisbare plug-ins voor bloggers. Een aantal ervan heb ik al staan, een aantal andere wil ik binnenkort wel eens installeren en testen.

Maak jij al gebruik van een nieuwsbrief voor je blog?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: