Verlies je lezer niet

Verlies je lezer niet (boek review)

Toegegeven, ik (Katrien) had me misschien wel een beetje mispakt aan dit boek. Want in tegenstelling tot wat ik verwachtte (een boek over schrijven in het algemeen), kreeg ik een boek over het maken van informatiebrochures. Op papier dus. Bon ja, misschien had ik de achterflap gewoon niet gelezen. Heel misschien. Toch wil dat niet zeggen dat ik er niets geleerd heb uit het boek Verlies je lezer niet!

Boek review: Verlies je lezer niet

Want hoewel papier en online toch een wereld van verschil is, hebben ze ook wel wat raakvlakken. In mijn journalistieke opleiding (radio & TV) kreeg ik altijd op het hart gedrukt om een tekst vertellend neer te schrijven. Alsof je het verhaal letterlijk, mondeling zou vertellen aan iemand. Ze moedigden ons altijd aan om onze tekst luidop te lezen om na te gaan of hij wel goed zou klinken. Een tactiek die ook heel goed werkt voor teksten die enkel op papier of online verschijnen. Storytelling, weet je wel.

Marc Mombaerts gaat in zijn boek niet zozeer in op de inhoud van een tekst, wel op hoe je visueel je lezer in je verhaal kan trekken door je bladspiegel op punt te stellen. Denk aan het gebruik van geschreefde (met vlaggetjes, denk aan Times New Roman) of niet geschreefde (zonder vlaggetjes, bv. Arial of Verdana) lettertypes, het inbouwen van genoeg witruimte om overzicht te houden of het invoegen van foto’s of afbeeldingen om de aandacht te trekken. Tactieken die ook gelden voor een blogpost. Niemand leest graag een tekst van meer dan een A4, in lucida handwriting, in één blok zonder witregels of alinea’s.

6 simpele dingetjes die je ook in je blogposts kan gebruiken:

• Zet woorden en stukken van zinnen bij elkaar als ze bij elkaar horen. Er is een verschil tussen Minister weigert zitpenningen af te staan en Minister weigert zitpenningen af te staan.
  • Let goed op als je woorden splitst in je tekst. Splits liefst niet of alleen als het écht niet anders kan. Er is ook een verschil tussen Massage-bed en Massa-gebed
  • Geen alleenstaande woorden in de laatste regel van je alinea. Blijkbaar noemen ze dat weduwen. Deze was trouwens nieuw voor mij.
  • De regelnicht in mezelf kon haar geluk niet op met deze kleine regeltjes: euro schrijf je voluit in een tekst en een uur schrijf je steeds zoals dit: 12.30u en niet 12u30 of 12h30. En voor het beletselteken (die drie puntjes, weet je wel …) zet je steeds een spatie, zonder komma. Als niet-taalkundige kan ik daar écht gelukkig van worden. (Sorry, vreemde kronkel in mijn hoofd.) Mijn jarenlange strijd in eindredactie op papier ;).

Toegegeven, als blogger kom je te weinig aan je trekken in het boek. Maar dat is vooral mijn eigen schuld. Wil je een informatieblad op papier? Dan vind je er heel wat tips en tricks in terug. Van papier kiezen, tot je blad indelen, over infografieken en afspraken maken met de drukker. Het is best een dun boekje dat door zijn korte hoofdstukjes en heel veel voorbeelden vlot leest. De kostprijs is dan weer aan de hoge kant (29 euro), waarschijnlijk omdat het boek eerder een niche aanspreekt en dus in kleinere oplage gedrukt is.

Met welke (kleine) regeltjes hou jij rekening in je teksten?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *